کد خبر: ۲۹۴۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - 17 March 2020
متخصصان علم تغذیه کانادا؛
«زمان رژیم های غذایی گذشته است»، این پیام و شعاری است که بسیاری از متخصصان تغذیه کانادا می دهند و امیدوارند که مردم این کشور را متقاعد و مصمم به رویگردانی از رژیم های غذایی و تغییر سبک زندگی کنند.

به گزارش وقایع روز به نقل از پایگاه خبری استار کانادا، کارشناسان علم تغذیه این کشور در تلاشند تا مردم را به جای انتخاب رژیم غذایی به مدیریت کردن سبک زندگی ترغیب کنند.

 

چرا رژیمهای غذایی اغلب بی نتیجه می مانند؟

 

«جوآن لوئیس» مدیر آموزش مراقبت های بهداشتی دیابت کانادا توضیح داد: « ما مدتهای طولانی است که از  ایده پیروی کردن از یک رژیم غذایی  دور شده و آن را کنار گذاشته ایم.

وی ادامه داد: «در حقیقت ما بسیار تلاش می کنیم که دیگر حتی از واژه رژیم هم استفاده نکنیم زیرا به طور کلی تغییر دادن رفتار چیزی نیست که به آسانی برای مردم اتفاق بیفتد، چرا که انسانها در طول زمان به عادتهای غذا خوردن خود وابسته می شوند و این چیزی نیست که ما بتوانیم با چرخاندن یک سوئیچ به راحتی تغییرش دهیم».

عادت بشر به رژیم غذایی خود، یکی از دلایل شکست بیشتر رژیم های غذایی است. اکثر قریب به اتفاق مردم نمی توانند رژیمهای غذایی را حفظ کنند و پس از مدتی آنها را کنار می گذارند.

یکی از متخصصین تغذیه اخیرا گفته است که میانگین زمانی که افراد رژیم می گیرند، حدوداً 30 روز است و  اگر سه ماه باشد، یک موفقیت واقعی به حساب می آید.

هر چند در ابتدا احتمالا هیجان انگیز است که احساس کنید با تغییر رژيم غذایی خود واقعاً تغییری ایجاد کرده اید. اما متاسفانه  این تغییرات بزرگ و کاهش وزن ها، تمایلی به باقی ماندن نداشته و با اولین استرس در محل کار یا با اولین تعطیلات خانوادگی (که دوباره زیاده روی در غذا خوردن رخ می دهد) متوقف و وزن بار دیگر افزایش می یابد.

ممکن است همه رژيم های غذایی، راه حلی واقعی برای کاهش وزن باشند اما، تغییر برنامه غذایی بر اساس سلایق شخصی، نیازها و محدودیت های فردی نتایج بهتری دارند.

 

مدیریت سبک زندگی

 

در بهترین شرایط، مدیریت سبک زندگی با ارزیابی کاملی از زندگی واقعی شما شروع می شود تا ببیند که چه چیزهایی قابلیت تغیر دادن را دارند و چه چیزهایی را نمی توان تغییر داد.

وقتی که این «مدیریت سبک زندگی» در یک درمان بالینی برای کمک به شخصی که مبتلا به چاقی است انجام می شود، آن را «مداخله در شیوه زندگی» می نامند و این به آن معنی است که بیمار از مراقبت و کمک های بیرونی نظیر مربی و یا متخصص تغذیه بهره مند می شود.

لوئیس می گوید: « انجام این کار به تنهایی هم غیر ممکن نیست».

وی با این حال توصیه می کند مردم از خانواده و دوستان خود بخواهند تا آنها را در تغییر دادن سبک زندگیشان حمایت کنند.

 

گام نخست: برای چند روز آنچه می خورید را فهرست وار بنویسید

 

او می گوید: «برای شروع قبل از آنکه چیزی را تغییر دهید، فقط هر آنچه را که مصرف کرده و می خورید را برای چند روز بنویسید و مطمئن شوید که آخر هفته را هم در آن چند روز می گنجانید».

مدیر آموزش مراقبت های بهداشتی دیابت معتقد است: «مردم وقتی که شروع به نگه داشتن دفترچه خاطرات غذایی خود کرده و واقعا در آن دقیق می شوند، موفقیت بیشتری را به دست می آورند».

لوئیس اضافه کرد: «واقعیت این است که بیشتر مردم می دانند چه کاری را باید انجام دهند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند».

 

گام دوم: عادت های غلط را بتدریج اصلاح کنید

 

به گفته وی، وقتی که این گزارش های مصرف روزانه مواد غذایی را داریم، ممکن است تغییرات شروع شوند. سپس یک مربی سبک زندگی می تواند با یک تغییر کوچک که می شود نسبتا آسان هم باشد، به این تغییرات سرعت بخشد».

لوئیس تصریح کرد: «برای نمونه، اگر شما کسی هستید که اغلب صبحانه نمی خورید، پس هنگام صرف نهار چنان گرسنه می شوید که حتما پرخوری می کنید. مربی شما با توصیه خورن صبحانه، جلوی این عادت نادرست را می گیرد».

وی ادامه داد: «اگر به نظر شما صبحانه خوردن از مد افتاده یا وقت آن را ندارید، زمان معرفی یک عادت جدید است؛ مثلا می توانید بعد از صرف ناهار به پیاده روی بروید».

مدیر آموزش مراقبت های بهداشتی دیابت گفت: «پس از اینکه به این تغییرات عادت کردید، زمان یک تغییر جدید است؛ عصرانه به جای قهوه چای داغ بنوشید».

به گفته وی، نکته مهم و اصلی این است که باید در مورد آنچه باید انجام دهیم، به دقت فکر کرده و سپس به آرامی و مطابق با شرایطمان تغییر را ایجاد کنیم.

لوئیس افزود: «این اصلا جذاب نیست که مثلا به سراغ رژیم گریپ فروت که به ما قول کم کردن حداقل 9 پوند وزن در طی هفت روز را می دهد، برویم. ما بارها و بارها فریب این رژیمها را خورده ایم و  دلیل این فریب خوردن ها این است که ما راضی به تحمل کم کردن وزن به صورت تدریجی نیستیم و به دنبال راههای سریع لاغری می گردیم».

 لوئیس می گوید: « اگر شما در طول سال یک تا چهار پوند اضافه وزن بیاورید، شاید حتی متوجه آن هم نشوید، اما بعد از پنج سال که اینها روی هم جمع شد، دیگر متوجه می شوید و این اضافه وزن روزی به شما ضربه خواهد زد».

وی ادامه داد: «وقتی می فهمید که دیگر هیچ لباسی را متناسب با خود نمی یابید، می خواهید که بلافاصله به وزن پنج سال قبل بازگردید، بدون توجه به اینکه 5 سال طول کشیده تا شما به این وزن برسید».

دکتر «برایان ونسینک» در کتابی که سال 2006 با نام « خوردن با بی فکری» نوشته، توصیه کرده است:  «به جای آنکه تصمیم به پایین آوردن وزن با سریعترین شیوه ممکن بگیریم باید به ایده آهسته وزن کم کردن عادت کنیم و این اولین قدم مثبت برای کاهش وزن است».

او می گوید: « وزن کم کردن تدریجی بسیار آسان تر است، زیرا بدن ما در مقابل کمبود کالری که رژيمهای غذایی دیکته می کنند، به حالت «محافظت از خود» رفته و چربی سوزی را دشوار می کند».

ونسینک همچنین معتقد است: «ما فقط تا حدی می توانیم به رژیم ها پایبند بمانیم به ویژه آنکه در شرایطی قرار می گیریم که قدرت اراده ما دائما با وجود تنقلات فراوانی که به راحتی به دست می آیند و رگبار مداوم غذاهای اشتها برانگیز، مورد آزمایش قرار می گیرد».

ونسینک تمام اینها را قبل آنکه عکس صبحانه هایشان را در اینستاگرام بگذارند، نوشته است.

 

گام  سوم: پرخوری بی فکرانه ممنوع

 

از نظر وی، کلید کار آن است که محرومیت غذایی به خود نداده و به جای آن  تمرکز خود را بر روی از بین بردن عادات پرخوری بیفکرانه قرار دهیم.

مثل خوردن یک پیتزای کامل با این بهانه که چیزی در ظرف نماند! یا برای رفع خستگی روز خود یک دونات برداشته و آن را می خوردیم و یا آنکه بعد از شام و در حین تماشای فیلم و سریال، به صرف تنقلات و میان وعده می پردازیم.

بله، این گونه است که ما با خوردن 100 یا 200 کالری اضافی،‌ روزانه وزن اضافه می کنیم و هرگز حتی متوجه هم نمی شویم که در حال خوردن هستیم.

نظرات ونسینک کاملا منطبق با برنامه مدیریت سبک زندگی است. رژیمی که شما حتی متوجه آن هم نمی شوید و با توجه کردن به آنچه می خوریم، مقداری که می خوریم و چگونگی خوردن شروع می شود تا شما را از شر عادات بدِ بیفکرانه خوردن خلاص کند و این عادات، سبک زندگی شما شود.

مدیریت سبک زندگی به ما می گوید که باید فعالیت بدنی نیز داشت که می تواند به سادگی بلند شدن هر چند وقت یک از پشت میزتان هم باشد. اما به شرط آنکه بلند نشوید تا به سراغ تنقلات بروید.

مدیریت سبک زندگی بهتر از همه روشهای دیگر لاغری بوده و کاهش وزن به دست آمده برخلاف رژيم گریپ فروت، ماندگار و پایدار است.

اکنون شعار و توصیه جدید علم تغذیه این است: «اگر نمی توانید رژیمتان را تا آخر عمر ادامه دهید، پس اصلا آن رژيم را نگیرید».

بنابراین شاید امسال، به این نتیجه برسید که بیخیال رژيم گرفتن شده و به جای آن روی تغییر دادن سبک زندگی خود، تمرکز کنید.

مترجم:زینب کرمی مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: