کد خبر: ۳۱۷۱
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 12 May 2020
پویان راد در گفتگوی اختصاصی با وقایع روز تاکید کرد موفقیت زمانی است که سیستمی را بنیان نهیم که در آن یک بسته جامعی را برای کودکان طراحی کنیم و بدانیم که در نهایت به چه نتایجی دست خواهیم یافت. همه سازمان ها مانند وزارت کشور، وزات بهداشت، وزارت فاه، سازمان بهزیستی و ... باید کمک  کنند تا این مسائل ریشه کن شود و نباید انتظار داشت NGOها به تنهایی از پس همه مسائل برآیند.

موسسه یاریگران کودکان کار پویا در ﺑﻬﺎر ﺳﺎل 1393 براي ﺗﺤﻘﻖ آﻣﻮزش ﻫﻤﻪ ﺟﺎنبه کودکان محله دروازه ﻏﺎر ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺷﺪ. موﺳﺴﻪ در ﺳﻪ ﺑﺨﺶ آموزش، رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و ﻣﺪدﮐﺎري اجتماعی ﺑﻪ ارائه ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن در معرض آسیب دروازه غار ﻣﯽﭘﺮدازد. ﮐﻮدﮐﺎن در معرض اختلال يادگيرى و مشکلات يادگیرى را در دو سطح پيش دبستان و دبستان در این موسسه پذیرفته می شوند. سرکار خانم پریسا پویان راد مدیریت این موسسه را بر عهده دارد که گفتار زیر حاصل گفتگوی تفصیلی با ایشان می باشد.

پویان راد در پاسخ به این پرسش که چطور شد به فکر راه اندازی موسسه با این کارکرد و فعالیت خاص افتاد، گفت: من بیش از این که یک روانشناس باشم یک معلم هستم، اما از زمانی که با آسیب های اجتماعی آشنا شدم، وارد این فضا شدم. از قبل دید آموزشی داشتم و دیدم که کیفیت آموزشی مدارس کودکان کار به شدت پایین بود.

پویان راد با اشاره به تجربه مدیریت اجراییخود در برخی از NGO های کودکان خاطرنشان کرد: چیزی که به شکل خیلی بارزی در آن جاها می دیدم همین پایین بودن سطح کیفیت آموزشی آنها بود، به طوری که به مراتب از مدارس دولتی هم پایین تر بود. کیفیت آموزشی مدارن پایین شهر نسبت به جاهای دیگر شهر بسیار متفاوت است. همینطور مشکلات کودکان در پایین شهر نمی گذارد که آنها به درستی درس بخوانند. لذا سطح مدارس کودکان کار به دلیل مشکلاتی که دارند، از مدارس دولتی بسیار پایین تر است. به این ترتیب به فکر راه چاره افتادم و از آن جا که روانشناس هستم به فکر پیشگیری و درمان اختلال یادگیری افتادم.

این فعال اجتماعی در رابطه با موارد فعالیت این مدرسه افزود: ما در سه زمینه در این مدرسه کار می کنیم؛ هم در بخش آموزشی کودکان که در واقع کار پیشگیری را انجام می دهیم، هم در بخش روانشناسی که به بخش آموزش ما کمک می کند، و هم در بخش مددکاری که جزء لاینفک مدارس کودکان کار است.

پویان راد با تاکید بر این که بدون بخش مددکاری نمی توان برای کودکان فعالیت آموزشی را به پیش برد، افزود کار مددکاری شامل بخش پیشگیری، درمان، بخش پوشاک و بخش خانواده می شود و تا زمانی که در باره این مشکلات مداخله صورت نگیرد، کودک در سر کلاس نمی نشیند. برای مثال، کودکی که سوء تغذیه دارد یا لباس مناسب ندارد و یا خانواده اش دچار معضلی مانند مصرف مواد مخدر است. فشار این مشکلات در خانه بر روی کودک آنقدر سنگین است که نمی تواند ادامه تحصیل بدهد.

وی افزود: یک سری آموزش های دیگری نیز داریم که در مدارس کودکان کار عجیب نیست. برای مثال، ما کلاس های موسیقی، تئاتر، بازی درمانی و هنردرمانی داریم که این گونه مدارس با آنها بیگانه نیستند

مدیر موسسه یاریگران کودکان کار پویا با بیان این که گاهی اوقات به دلیل مشکلات جانبی، برای این کودکان آموزش غیر مستقیم نیز جواب نمی دهد گفت که ما همه تلاشمان را در این راستا می کنیم. وی ادامه داد: بدترین جریمه ما برای کودکان این است که به آنها بگوییم به خانه بروند؛ یعنی انقدر در این جا راحت هستند و یا در خانه مشکلات دارند که نمی خواهند ازاین جا به خانه شان بروند.

پویان راد در رابطه با نحوه پذیرش در مدرسه اظهار داشت: دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس خودشان مراجعه می کنند، ولی مدارس کودکان کار امکانات بسیار محدودی دارند و به خاطر همین ما نمی توانیم همه کسانی که به ما مراجعه می کنند را پذیرش کنیم. به همین دلیل، تایم زمانی می گذاریم و برای این که نمی خواهیم تفاوتی بین بچه ها گذاشته باشیم اعلام می کنیم که مثلا از اول تا دهم تیر ماه ثبت نام هایمان را انجام می دهیم. ظرف این مدت هر کسی مراجعه کرد ثبت نام می کنیم و هیچ اولویتی هم نداریم. ظرفیتمان که تکمیل شد اعلام می کنیم که دیگر ثبت نام نمی کنیم.

مدیر مدرسه کودکان کار ادامه داد: کسی در این مدرسه حق ندارد بچه ها را تحقیر کند، یا سر آنها داد بکشد و یا از واژه های بد استفاده کند، ولی محیط خانوادگی این ها تفاوت دارد. بنابراین ما قرار نیست یک انقلابی صورت بدهیم و کل دنیای کودک را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: کودک در این محیط یاد می گیرد در دنیایی که زندگی می کند کسانی هستند که دلشان برای او و آینده اش می سوزد و با او به خوبی و با احترام و محبت رفتار می کند. شاید الان نتواند این را به زبان بیاورد ولی این در ذهن کودک باقی می ماند و زمانی که به سن بلوغ و جوانی می رسد متوجه می شود که دنیا همه اش سیاهی و تاریکی نیست و آدمهایی بودند و هستند که دوستشان داشتند و برایشان تلاش می کردند و به طور کلی فضاهای امن در این دنیا وجود دارد.

پویان راد با تاکید بر این که ما این کودکان را واقعا دوست داریم و این در ذهن آنها خواهد ماند، اظهار داشت که ما هدف اصلی مان همین است که این بچه ها بدانند که در دنیا آدمهایی پیدا می شوند که آنها را دوست داشته باشند و این طور نباشد که بگویند از دوران کودکی شان حتی یک نفر را ندیده اند که خاطر آنها را بخواهد.

وی با بیان این که محفوظات همیشه فرع بر این جریان اصلی تربیتی است، تصریح کرد: خود ما در دوران دانش آموزی مان چند درصد همه محفوظاتی که داشتیم را هنوز در ذهن داریم؟ ولی آن طرح واره هایی که در ذهنمان ایجاد شده است برای همیشه ماندگار است. ایجاد این باور در ذهن کودکان که محل امن وجود دارد و همه جا ناامن نیست، بسیار حائز اهمیت است. کودکان ما تفاوت جای امن و ناامن و تفاوت کسی که آنها را دوست دارد و ندارد را می فهمند.

پویان راد اظهار داشت: همیشه اعلام کرده ام که در مرکز ما اولویتمان آموزشی نیست، بلکه اولویت ما طرح واره ها و حال خوبی است که به کودکانمان می دهیم. بعد از انجام این کار است که می توانیم در این چارچوب کلی محفوظات بریزیم.

پریسا پویان راد با بیان این که اعتقاد ما این است که اگر کودکانی که در شرایط آسیب زایی قرار دارند مورد حمایت قرار نگیرند، قطعا به کودک کار تبدیل خواهند شد، افزود حتی اگر حمایت هم بشوند احتمال این که کودک کار بشوند باز خیلی زیاد است. واقعیت این است که آمارهای غیر واقعی می دهند که کودکان را از کار منفک کرده اند. در مورد آمار کودکان کار، در جلسات مدیران خیلی صریح گفته ام که این آمارها دروغ است. کودک کار ماهی پانصد ششصد هزار تومان درآمد برای خانواده اش دارد و ما با امکاناتی که ارائه می دهیم نمی توانیم این را جبران کنیم. تنها در صورتی که بتوانیم در راستای توانمندسازی مادران و پدرانشان گام برداریم و در این مهم واقعا موفق باشیم که کار سختی است، می توانیم کودکان را از کار جدا کنیم.

مدیر مدرسه کودکان کار در رابطه با مشکلات پیش روی این گونه مدارس بیان کرد: در درجه اول ما مشکلات قانونی داریم. مشکل مالی هم داریم، مثلا فضا و اتاق نداریم، اما واقعیت این است که در خیلی از موارد قانون دست ما را می بندد و ما نمی توانیم به امورات کودکان ورود بکنیم. ما نیازمند کمک مراجع دیگر هستیم. برای مثال در حوزه بهداشت اگر وزارت بهداشت از ما حمایت می کرد کار ما خیلی بهتر پیش می رفت. بچه های ما بیمه نمی شوند و از جایی حمایت نمی گردند. وزارت کشور نیز وظایف خود را به ویژه در مورد ورود اتباع بیگانه به کشورمان خوبی انجام نمی دهد. بنابراین مسئله ما صرفا مالی نیست.

وی با بیان این که واقعیت این است که ما بیشترین خدمت را به مملکت می کنیم،  ادامه داد که دولت کودکان بازمانده از تحصیل را نمی پذیرد. دولت کودکان فاقد اوراق هویتی را نمی پذیرد ولی ما می پذیریم. ما در پذیرشمان ملیت و جنسیت را لحاظ نمی کنیم.

پویان راد در پایان تاکید کرد: موفقیت زمانی است که سیستمی را بنیان نهیم که در آن یک بسته ای را برای کودکان طراحی کنیم و بدانیم که در نهایت به چه نتایجی دست خواهیم یافت. همه سازمان ها مانند وزارت کشور، وزات بهداشت، وزارت فاه، سازمان بهزیستی و ... باید کمک  کنند تا این مسائل ریشه کن شود و نباید انتظار داشت NGOها به تنهایی از پس همه مسائل برآیند.

لازم به ذکر است که موسسه یاریگران کودکان کار پویا به آدرس: شوش، خیابان هرندی، خیابان معروفخانی، کوچه زمانپور، پلاک 14 و شماره تلفن 55627044 آماده جلب حمایت ها و مشارکت های مردمی می باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: