کد خبر: ۳۱۹۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 18 May 2020
پس از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا و دنبال کرده وعده های انتخاباتیش در مورد برگرداندن کارخانه های آمریکایی به خاک کشور با هدف افزایش سطح اشتغال در این کشور و اجرای سیاست افزایش تعرفه بر واردات، نظر شهروندان آمریکایی در مورد تجارت آزاد به ویژه با چین شروع به تغییر کرد.

به گزارش وقایع روز به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا، بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از 1,012 بزرگسال آمریکایی که در روزهای 12 تا 14 مه (23 تا 25 اردیبهشت) توسط شرکت مشاوره ای FTI انجام شد، 40 درصد آمریکایی ها گفته اند که دیگر کالای ساخت چین نمی خرند.

بر اساس این نظرسنجی، 22 درصد کالای ساخت هند، 17 درصد کالای ساخت مکزیک و 12 درصد کالای ساخت اروپا را دیگر خریداری نمی کنند.

 

بیشتر بخوانید: سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این دو گروه بستگی دارد

 

نتایج دیگر این نظرسنجی:

 

55 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی FTI معتقدند که چین در مورد عمل به تعهد خود در توافق ماه ژانویه (دی-بهمن) گذشته که متعهد شده است بیشتر از آمریکا کالا خریداری کند، قابل اعتماد نیست.  

78 درصد گفته اند در صورتی که کارخانه تولیدکننده از خاک چین خارج شود، حاضر به پرداخت قیمت بیشتر برای کالای تولیدی آن هستند.

66 درصد گفته اند به جای تجاری آزاد با چین، از افزایش محدودیتهای تجاری علیه واردات کالا از این کشور حمایت می کنند و معتقدند این راه بهتری برای تقویت اقتصاد آمریکاست.

 

بیشتر بخوانید: آیا قیمت نفت دوباره بالا می رود؟

 

این آخرین یافته، برای ناظران سیاست تجاری، بسیار جالب توجه است، زیرا تا به حال اکثریت آمریکای ها به طور سنتی موافق سیاست حمایت از صنایع داخلی نبودند و تجارت آزاد را مفید می دانستند.

بر اساس یافته های شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای «گالوپ» آمریکا، تقریبا چهار پنجم آمریکایی ها تجارت بین المللی را یک فرصت می دانند نه یک تهدید و شمار حامیان این دیدگاه در یک دهه گذشته به طور ثابت و یک نواخت در حال افزایش بوده است.

اما، پس از 2 سال جنگ تعرفه ای و مصیبتی که اکنون ویروس کرونا –که منشا آن چین است- به همراه آورده، شگفت آور است که ببینی برخی عقاید آمریکایی ها درباره رقیب اقتصادی  اصلی کشورشان -یعنی چین- کاملا عوض شده است.

شدت این تغییر و زمانبندی آن –کمتر از 6 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری- می تواند نشانه یک تغییر چشمگیر در نظر رای دهندگان باشد.

این نتیجه می تواند برای برخی منتقدان سرسخت تر چین در واشنگتن تحریک کننده باشد، چیزی که پیامدهای احتمالی بزرگی برای بازارهای مالی به همراه خواهد داشت.

«چاد بوون» کارشناس تجارت در انستیتیوی اقتصاد بین الملل «پترسون» گفت: در شرایط عادی، خارجی ها  اهداف سیاسی بسیار آسانی هستند، اما وقتی در نظر مردم منفور شوند، خود به سیاست تبدیل می شوند که می تواند پیامدهای عمیقی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: چین همچنان پیگیر بدهی آمریکا به سازمان ملل است

 

از الان تا ماه نوامبر (آبان-آذر)، زمانی که کاندیداها بر سر این مساله رقابت می کنند که چه کسی می تواند سیاستهای شدیدتری نسبت به چین اتخاذ کند، بسته به شدت این رقابت، سیاستهای پس از انتخابات آنها در مورد چین نیز دیگر قابل تغییر نخواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته کمی (نسبت به چین) خشمگین تر شد، زمانی که در مصاحبه با شبکه فاکس بیزینس گفت: آمریکا می تواند به طور کامل روابط تجاری با چین را قطع کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا اقدامات تبیهی مانند کاهش صدور ویزای تحصیلی برای چینی ها را اتخاذ خواهد کرد، افزود: کارهای زیادی می توانیم بکنیم، می توانیم همه روابط خود را قطع کنیم.

واکنش چین در روز جمعه گذشته نشاندهنده تلاش کم این کشور برای برنده شدن در این رقابت بود.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین که طرفدار حزب کمونیست این کشور است در سرمقاله ای نوشت: چنین حماقتی نتیجه فرعی نگرانی مثال زدنی آمریکا در مورد چین است و این نگرانی پس از آن ایجاد شده است که رتبه اقتصادی چین در جهان شروع به افزایش کرد.

تهدید ترامپ در مورد طلاق از چین، خاطره توییت ماه اوت (مرداد شهریور سال گذشته) وی وقتی در گرماگرم جنگ تجاری با چین بود را در یادها زنده کرده است.

وی در این توئیت به شرکتهای آمریکایی دستور داد که به دنبال راه حل های جایگزین باشند و گفت: «ما به چین احتیاج نداریم و صادقانه بگویم ما بدون آنها بهتر زندگی می کنیم».

وی همچنین از مدیران شرکتها خواست مشاغل را به آمریکا بیاورند و کالاها را در خاک این کشور تولید کنند.

اکنون همه گیری کرونا و ضربه ای که به اقتصاد آمریکا و همه جهان وارد شده است، خواسته جدایی و قطع رابطه با چین را در آمریکا تشدید کرده است.

بررسی هفته گذشته شرکت مشاوره ای  FTI نشان داد که 86٪ پاسخ دهندگان می گویند ایالات متحده خیلی متکی به زنجیره های عرضه خارجی است.

اما، برای اکثریت شرکت های آمریکایی که در چین تجارت می کنند، جدا شدن از چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است امکان پذیر نیست.

همچنین، بر اساس بررسی ماه مارس (فروردین -اردیبهشت) اتاق بازرگانی آمریکا در چین، 44 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که جدایی این دو اقتصاد بزرگ از یکدیگر امکان پذیر نیست.

اما، این درصد در نظرسنجی ماه اکتبر (مهر-آبان 98) 66 درصد بود، یعنی درصد کمتری از مردم جدایی را امکان پذیر نمی دانند.

یک پنجم شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز گفته اند که جدایی سرعت پیدا خواهد کرد.

برای مصرف کنندگان آمریکایی که ممکن است درک درستی نداشته باشند از اینکه چقدر از کالاهای چینی مصرف می کنند، خواسته بریدن از چین در حال افزایش است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در ماه مارس توسط مرکز تحقیقات «پیو» ،  66 درصد بزرگسالان آمریکایی نسبت به چین نظر خوشی نداشتند. این در حالی است که بیشترین مقدار این نسبت تا کنون معادل 20 درصد بوده که در سال 2005 به دست آمده است.

این در حالی است که گرایش مثبت مردم آمریکا به اتحادیه اروپا از سال 2002 تا کنون به طور ثابت 50 درصد بوده است.

اما، گرایش مثبت به روسیه از 44 درصد در سال 2007 به 18 درصد در سال 2019 کاهش یافته است.

نظرسنجی گالوپ در سال 2018 نیز نشان داد که گرایش آمریکایی ها به ژاپن که در 2 دهه قبل خیلی کم بود به 87 درصد رسیده است.

به گفته  «کت دولین» همکار پژوهشی پروژه «نگرش جهانی» مرکز تحقیقاتی پیو (Pew)، اکنون تنفر مردم از چین بیش از تنفر آنها از ژاپن در دهه 1990 که آمریکا با ژاپن وارد جنگ اقتصادی شده بود، است.  

با این همه، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تنفر مردم آمریکا از چین هنوز در مرحله بی علاقگی به خرید کالاهای ساخت چین است و هنوز  به مثابه یک جنگ سرد نیست، جنگی که می تواند بر بازارهای مالی و آینده اقتصادی جهان بسیار تاثیرگذار باشد.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: