کد خبر: ۳۶۱۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 28 July 2020
«آیوردا» (Ayurveda)، نوعی طب هندی و یک روش کلی نگر برای سلامتی است. این روش به روشهای کوتاه مدت نگاه نمی کند، بلکه مفهوم دوشا (Dosha) یعنی «نیروی زندگی» را بکار می برد. در طب آیوردا 3 نوع دوشا وجود دارد: باد، آتش، زمین.

به گزارش وقایع روز به نقل از پایگاه خبری نیوز18 هند، آیوردا می گوید هر فرد دارای دوشای خود است که می تواند دلیل افزایش وزن او باشد.

«کافادوشا» به این معنی است که متابولیسم (سوخت و ساز) شما سنگین، آهسته، چرب و نرم است.

آیوردا روشهای مختلفی برای مدیریت وزن دارد:

 

بیشتر بخوانید: آیا اندام متناسب به معنی بدن سالم است؟

 

1- ادویه هایی که به کاهش وزن کمک می کنند

 

هضم یک مفهوم حساس در آداب ودیک (Vedic) آیورداست، زیرا روی اغلب کارکردهای بدن تاثیر می گذارد.

بر اساس روش آیوردا، تعدادی ادویه وجود دارند که می توانند با بهبود فرایند هضم یا گوارش به شما کمک کنند تا از شر اضافه وزن خلاص شوید. این ادویه ها عبارتند از:

تریفالا:

تریفالا یک ادویه قدیمی مخصوص آماده سازی آیوردایی است که با استفاده از سه میوه خشک شامل «املا» یا خارتوت هندی، «بیبهیتاکی» میوه درختی که در جنوب شرق آسیا می روید و «هاریتاکی» میوه درختی که در خاورمیانه، هند، چین و تایلند می روید.  

این ادویه توکسین بدن را از بین می برد و سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود.

می توانید پودر تریفالا را در آب گرم حل کرده و 2 ساعت بعد از شام و نیم ساعت پیش از صبحانه میل کنید.

فلفل:

مطالعات نشان داده است که   پپرین موجود در فلفل می تواند به کاهش وزن کمک کند. می تونید اندکی فلفل در یک لیوان جاوی آب، عسل و لیمو بریزید و نوش حان کنید. فلفل به چربی سوزی کمک می کند.

 

زنجبیل:

زنجبیل به تسکین التهابات بدن کمک می کند و موجب سوخت چربیها می شود. زنجبیل ضد چاقی است.

 

بیشتر بخوانید: رژیم ممنوع، سبک زندگی را عوض کنید

 

2- به بدن اجازه استراحت بدهید

 

آیوردا می گوید: استراحت ذهنی برای رها شدن بدن از استرس لازم است. استرس یکی از دلایل افزایش وزن است.

یوگا و مدیتیشن در این زمینه بسیار موثرند. استراحت ذهنی، هورومونهایی که در نتیجه استرس در بدن آزاد و سبب تمایل انسان به غذا خوردن می شوند را از بین می برد.

 

3- آب گرم بنوشید

 

بر اساس روش لاغری آیوردا، نوشیدن آب گرم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب به هنگام صبح و نیز در طول روز، دمای بدن را افزایش داده و به سوخت و ساز بدن و لاغری کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری برای کودکان با شیر چرب

 

4- ریتم شبانه روز خود را حفظ کنید

 

ریتم شبانه روز، الگویی است که ما هر روز به لحاظ فیزیکی، ذهنی و رفتاری از آن تبعیت می کنیم. اگر این الگو حفظ شود به نفع تعادل هورمونی بدن است که خود به تنظیم وزن کمک می کند.

برای این کار باید یک جدول فعالیت روزانه برای خود تنظیم کنید و از آن تخطی نکیند.

بر اساس این برنامه باید سر ساعت بیدار شوید و  سر ساعت بخوابید.

هر روز فبل از ساعت 10 شب به رختخواب بروید. زود خوابیدن به استراحت ذهنی کمک می کند و مغز شما در طول روز می تواند خوب کار کند. تلاش کنید که هر روز بین 7 تا 9 ساعت بخوابید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: